Netwerk tegen Armoede

Art Direction, Project Management, Printdesign

  • Art Direction
  • Printdesign
  • Project Management

Netwerk tegen Armoede

De vraag
Heel wat mensen in armoede stellen gezondheidszorg uit en deze groep groeit. Het Netwerk tegen Armoede wil de gezondheidskloof dichten. Hoe lager op de sociale ladder, hoe lager je levensverwachting. We zijn op zoek naar een concept voor print en tv met de boodschap ‘gezondheid verdraagt geen uitstel’ dat het beleid oproept om drempel naar medische zorg weg te werken.

Het inzicht
Mensen in armoede leven met een heel beperkt budget. Ze moeten keuzes maken en dat heeft zijn gevolgen. Door slechte toegankelijke eerstelijnsgezondheidszorg zetten mensen in armoede de stap naar medische zorg niet of nauwelijks. De financiële drempel is dikwijls te hoog. Heel wat mensen in armoede stellen daarom gezondheidszorg uit. Mensen in armoede kiezen voor eten, kleren, elektriciteit… boven hun eigen gezondheid en dat van hun kinderen.

Het antwoord
Zonder in clichés te vallen of iemand met de vinger te wijzen, brengen we een herkenbare situatie in beeld. In de spot werken met vertragende beelden en zachte kleuren om een sterk poëtische verhaalstijl te bekomen. Naast de tv-spot ondersteunen we de campagne ‘uw gezondheid verdraagt geen uitstel’ met een brochure vol inzichten en aanbevelingen, affiches en banners die mensen oproepen om de campagne te steunen.

“Het Netwerk tegen Armoede heeft al verschillende campagnebeelden laten creëren door Els en telkens konden we rekenen op haar creativiteit. Minstens even belangrijk is dat ze onze boodschap van sociale rechtvaardigheid en gelijke kansen heel goed weet te vatten. Els maakt steevast beelden die een breed publiek aanspreken en onze boodschap heel helder en gevat in de markt zetten. Dat heeft ongetwijfeld een grote invloed gehad op de naambekendheid van onze organisatie en het publiek dat we bereiken met onze campagnes.” Peter Heirman, stafmedewerker communicatie

Netwerk tegen Armoede

Art Direction, Project Management

  • Art Direction
  • Project Management

Netwerk tegen Armoede

De vraag
Het Netwerk tegen Armoede voert elk jaar campagne tijdens de Werelddag van Verzet tegen Armoede. In het concept of beeld van de campagne van dit jaar zouden de verschillende aspecten van het lokaal sociaal beleid moeten samenkomen: rechtentoekenning, huisvesting, gezondheidszorg, werk, vrije tijd, inkomen, onderwijs en participatie. Gemeente en OCMW staan heel dicht bij de burger en kunnen op die manier een grote impact hebben op het leven van mensen in armoede. We kunnen eventueel expliciet verwijzen naar de gemeenteraadsverkiezingen, maar het moet meer zijn dan dat.

Het antwoord
Uit ervaring weet ik dat het Netwerk tegen Armoede erg belang hecht aan de stem van mensen in armoede. Willen we werkelijk impact realiseren moeten we starten met te weten waar we volgens mensen in armoede verschil kunnen maken. De vraag was éénvoudig. Wat zou jij veranderen mocht je burgemeester zijn? We gaven mensen de sjerp en lieten ze aan het woord. We deelden hun mening via social media en riepen mensen op om de sjerp te halen in hun lokale vereniging, hem aan te trekken en hun gedacht te zeggen voor de camera. Tijdens de Werelddag van Verzet tegen Armoede deelden we sjerps uit en voerden alle sjerpdragers samen actie tegen armoede op straat. De campagne heeft voor veel betrokkenheid en samenhorigheid gezorgd binnen de verenigingen. Op basis van de ervaringen en de meningen van de mensen maken de verenigingen en het Netwerk dossiers op en stappen daarmee naar de overheid, de betrokken diensten, het brede middenveld, het bedrijfsleven en de publieke opinie.

TEAM: Els Verzele, Sarazon, Ine Dehandschutter

“Het Netwerk tegen Armoede heeft al verschillende campagnebeelden laten creëren door Els en telkens konden we rekenen op haar creativiteit. Minstens even belangrijk is dat ze onze boodschap van sociale rechtvaardigheid en gelijke kansen heel goed weet te vatten. Els maakt steevast beelden die een breed publiek aanspreken en onze boodschap heel helder en gevat in de markt zetten. Dat heeft ongetwijfeld een grote invloed gehad op de naambekendheid van onze organisatie en het publiek dat we bereiken met onze campagnes.” Peter Heirman, stafmedewerker communicatie