MethodiekFabriek herpositioneert zich van publiek laboratorium naar dé consultant in participatie en co-creatie.

  • merkstrategie
  • ux

MethodiekFabriek herpositioneert zich van publiek laboratorium naar dé consultant in participatie en co-creatie.

Briefing

De Stuyfplek te Kortrijk, waar volop geëxperimenteerd wordt onder het motto ‘Voor en door jong en oud, vol-doening!’, was de kiem van wat nu MethodiekFabriek is. De Stuyfplek bleef geen unicum maar groeide uit tot een uitgebreid netwerk van Stuyfplekken. Naast dit netwerk creëerde het team achter Stuyfplek Kortrijk andere sociale concepten zoals Cokido en Arc de Triomphe. Wat nu MethodiekFabriek heet, groeide organisch en evolueerde naar een aanspreekpunt voor co-creatie workshops en consulting op maat voor wie streeft naar systemische verandering. Dit alles met als doel de groei van zowel het individu als van de groep.

Hoe verhoudt MethodiekFabriek zich nu als merk tegenover de Stuyfplek in Kortrijk en het netwerk van Stuyfplekken? Hoe integreren we deze sterk verbonden entiteiten? Bouwen we één site of aparte? Welk verhaal vertellen we op deze sites? Tijdens workshops merkstrategie kreeg  MethodiekFabriek op vele vragen het antwoord.

Mijn aanpak

De workshops brachten een ton aan informatie. Met deze informatie ging ik aan de slag voor een voorstel voor informatie-architectuur van de website voor MethodiekFabriek en coördineerde designer, copywriter en ontwikkelaar. Het project kan rekenen op continuïteit door de samenwerking met ontwikkelaar.

We kregen inzicht in de doelgroep, wat hun belangrijkste doelen zijn en wat ze nodig hebben om dit te bereiken. We onderzochten de match tussen hun behoeften en ‘onze’ dienstverlening. Op welke manier productizen we? Welke informatie hebben ze nodig om overtuigd te geraken van MethodiekFabriek? Hoe praten ze en welke persoonlijkheid hebben ze? Met welk soort merk of organisatie kunnen ze zich identificeren?

Volgende stap was de analyse van de verschillende merken. Hoe verschillend zijn de doelgroepen? Is er een andere tone-of-voice nodig? In welk taalgebruik herkent de doelgroep zich. Kunnen de twee websites een hefboom zijn voor elkaar? Op welke manier.

Naast strategisch advies kreeg MethodiekFabriek een concrete oplossing met de ontwikkeling van hun huisstijl en lancering van de nieuwe website.

Workshop merkstrategie
Huisstijl Vlaams Patientenplatform
UX Design Clickable wireframes website methodiekfabriek