- informatie-architectuur-website
- merkstrategie
Maken we ons verhaal duidelijk met de naam Recupmarkt?
Waarom Recupmarkt Trovo werd.
In een sector waar namen als Recupmat, Materialenbank en gebruiktebouwmaterialen.com de norm zijn, stond Recupmarkt voor een cruciale vraag: onderscheiden we ons genoeg, maken we duidelijk genoeg wie we zijn en waarvoor we staan? Het antwoord leidde tot een belangrijke verandering: Recupmarkt werd Trovo. Maar wat drijft een merk tot zo’n significante wijziging?
Recupmarkt heeft de ambitie om de mogelijkheden van bouwen met recuperatiematerialen meer bekend te maken bij particuliere woningbouw, voor zowel particulieren als professionelen. Vanuit een ideaal om een concreet en praktisch antwoord te zijn op de afvalberg die de bouwsector vandaag produceert, wil Recupmarkt de vraag naar recuperatiematerialen stimuleren, door te bezielen en te inspireren.
Trovo: waar idealisme en praktisch handelen elkaar ontmoeten
Daarmee raken we meteen de essentie van het merk: de bezieling. Als er één woord is, waarvan we zouden willen dat mensen spontaan zeggen als ze aan het merk denken, dan is het ‘ze denken verder dan een ander’. Dat bleek na een workshop met Recupmarkt, Labeur en Timmerwerkt.
We omschreven het DNA van TROVO als volgt:
• Ideeën Boven Hiërarchie: Trovo staat voor een collaboratieve geest en gelooft in de kracht van gezamenlijke innovatie.
• Doen Wat Juist Is: Wij zetten ons in voor een toekomst waarin milieu en maatschappij centraal staan.
• Voortdurende ontwikkeling: Onze honger naar kennis is onverzadigbaar, met een voortdurende drang om te delen wat we leren.
Recupmarkt wil vorm geven aan een nieuwe cultuur van hergebruik in de bouw. Naast, het intern (bijna evangelistisch) verhaal, heb je aan de andere kant de markt. De bouwmarkt, de particulieren, de aannemers, de architecten, de slopers … Wie zijn zij?
We merkten dat onze doelgroepen verschillende redenen hebben om voor recuperatiematerialen te kiezen. Kiezen vanuit een ideologisch standpunt of omdat je nieuwsgierig bent en bereid bent om nieuwe ideeën uit te proberen, dat was er zeker. Deze doelgroep (innovators) bereikte Recupmarkt reeds of de inspanning om ze te overtuigen zou relatief klein zijn.
De uitdaging ligt erin een bredere groep te bereiken. Diegene die wat voorzichtiger zijn en vragen hebben als ‘ga ik vinden wat ik nodig heb voor mijn situatie’, ‘ik wil dit sowieso budgetvriendelijk doen’, ‘is de kwaliteit wel goed, met al die normen tegenwoordig’ … Over bouwen aan een betere circulaire wereld liggen die niet meteen wakker. Ze hebben een rationelere kijk op de zaak en hebben nood aan kennis. Maar vooraleer ze zich deze vragen stellen, moeten ze eerst bekend zijn met de idee van bouwen met recupmateriaal. Onze taak is kennis delen en hen bekend maken met de ideeën achter hergebruik om hen te binden met het merk Trovo.
In de zoektocht naar de merknaam was dit een sterk inzicht. Recupmarkt als merknaam was niet langer een optie. De rebranding naar Trovo is een strategische stap om een evenwicht te vinden tussen idealisme en pragmatisme. We streven ernaar een consistent imago te bouwen door ervaringen die onze gebruikers raken en inspireren.