- gebruikersonderzoek
- user-tests
Bezoekers vinden moeilijk hun weg op www.cultuuroptil.be
De huidige website van Cultuur Op Til voldoet niet meer aan de behoeften van de gebruiker, de organisatie en de door de overheid opgelegde nieuwe doelstellingen.
Cultuur op Til
Cultuur Op Til is een organisatie die culturele activiteiten ondersteunt en promoot in Vlaanderen. Ze verbinden verschillende culturele spelers met hun aanbod en dragen bij aan de versterking van het cultureel landschap.
Wat is het probleem?
De huidige website van Cultuur Op Til voldoet niet meer aan de behoeften van de gebruiker, de organisatie en de door de overheid opgelegde nieuwe doelstellingen. Er is een dringende noodzaak aan een flexibele, gebruiksvriendelijke en toekomstbestendige website.
De aanpak
• Diepgaand onderzoek naar de doelgroepen en hun behoeften.
• Ontwikkelen van wireframes en een prototype op basis van inzichten uit
co-creatie workshops en user testing.
• Creëren van een duurzame website-structuur die eenvoudig aanpasbaar is en voldoet aan de nieuwe eisen.
Diepgaand onderzoek naar de doelgroepen en hun behoeften
Co-creatie workshops met de doelgroep
De workshop voor Cultuur op Til heeft als doel de behoeften van de deelnemers te detecteren en deze te koppelen aan oplossingen die aansluiten bij de producten van Cultuur op Til. We zoeken antwoorden op vragen als wat heb je nodig in je werk, wat wil je bereiken, hoe zou je dit kunnen bereiken, wat moet je kunnen weten, doen, vinden, voelen … Heel eigen aan onze stijl van workshops geven, bouwen we aantal creatieve, gestructureerde oefeningen op rond deze vragen. Van individuele braindump naar idea-generation zoals speedboot, clustering via dot-voting tot plenaire bespreking. De speedboot-oefening visualiseert obstakels (ankers) en oplossingen (motors) voor bestaande producten, waarbij deelnemers actief meedenken over hoe deze producten verbeterd kunnen worden.
User tests. 10+15. 10 minuten interview, 15 minuten user tests.
Dit gebruikersonderzoek draait om het ontdekken wat gebruikers écht doen op de website van Cultuur op Til, wat ze nodig hebben en hoe de producten van Cultuur op Til daarbij passen. De test begint luchtig, met een kennismaking en wat vragen over hun werk en hun ervaring met de website. Vervolgens gaan de deelnemers live aan de slag in de site met een aantal concrete taken, terwijl ze hardop denken over wat ze zien en doen. Dit biedt waardevolle inzichten in hun behoeften en hoe de website daarop aansluit (of juist niet!).
Inzichten
Verschillende doelgroepen vinden moeilijk snel en efficiënt informatie, omdat de inhoud te algemeen is en niet voldoende inspeelt op hun specifieke behoeften. Ten tweede ervaren gebruikers de website als functioneel beperkt, met te veel links, knoppen en pagina’s die verwarring veroorzaken en de navigatie belemmeren, vooral op mobiele apparaten. Ten slotte is er een duidelijk gebrek aan bekendheid met de volledige dienstverlening van Op/Til, waardoor veel bezoekers niet beseffen dat de website oplossingen biedt voor hun behoeften. Een communicatie-uitdaging.
Algemene conclusies over de verschillende doelgroepen, bekendheid over de dienstverlening en het merk, ervaring met het design, functioneel gebruik, inhoudelijke boodschap … namen we mee in het voorstel voor een nieuwe informatie-architectuur van de website en ons aanbevelingsrapport.