Puratos maakt van Vita+ een lovebrand

  • gebruikersonderzoek-en-merkstrategie

Puratos maakt van Vita+ een lovebrand

Briefing

Puratos, Food Innovation for Good, een wereldwijd bedrijf wat begon als ‘vader en zoon’ activiteit, biedt een volledig assortiment diensten en ingrediënten aan klanten in de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie, waaronder het merkbrood Vita+ in België.

Puratos wenst inzicht in het gewenste merkimago van Vita+ en de bestaande perceptie van het merk.

Mijn aanpak

Als kick-off organiseerde ik een workshop met het extern designteam van Studio Engarde en het intern marketingteam van Puratos. De bouwstenen van het merk Vita+ kregen vorm. Een aantal belangrijke onderdelen van een merkstrategie zoals tone of voice, Brand Archetype, merkessentie, merkwaarden, functionele en emotionele voordelen … kwamen aan bod.

Inzicht in het gedrag van de doelgroep, de aankoopcriteria en de perceptie van de bestaande communicatie, kregen ik door een kwalitatief onderzoek in de vorm van focusgroepen. Zowel in het Nederlandstalige landsdeel als in het Franstalige, spraken we met klanten en niet-klanten van Vita+. Op basis van de interessante inzichten uit de focusgroepen formuleerden we een aantal duidelijke merkstrategische adviezen.