Design en informatie-architectuur voor het platform “Niet confessionele Zedenleer”

UX en webdesign van het digitaal platform voor het vak N.C. Zedenleer

  • ux-design
  • webdesign

Design en informatie-architectuur voor het platform “Niet confessionele Zedenleer”

De RIKZ.Z en de verschillende vrijzinnig humanistische verenigingen die het vak Niet-Confessionele Zedenleer ondersteunen (Samenspel vzw, Prik vzw, Fakkeltjes vzw …) willen met een nieuw overkoepelend digitaal platform inzetten op modernisering en samenwerking.

Samen met Yann Tavernier van Major Tom, pakten we dit project met veel interesse en toewijding aan. Het concept ben ik erg genegen en deed dit met volle 200% goesting.

Uitdaging

Een digitaal platform creëren dat beantwoordt aan de behoeften van de verschillende doelgroepen en gebruikers. Dit zowel op vlak van inhoud, functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en ontwerp. Een logische integratie van de inhoud van de 6 bestaande sites combineren met de vereisten van het nieuwe platform. Laat maar komen!

Aanpak

    1/ Gesprekken met de product owners: duidelijk inzicht in de jobs to be done van de verschillende stakeholders. Scan van de inhoud van de 6 bestaande websites.
    2/ Uittekenen van de structuur van alle pagina’s (wireframes). Zowel voor de corporate website bestemd voor het brede publiek, als voor het dynamische platform bestemd voor leerlingen, leerkrachten en andere professionelen waar specifieke taken als het aanmaken van lesvoorbereidingen en delen van lesideeën mogelijk zijn, tekende ik wireframes. How I love this part!
    3/ Testen. Ik maakte toch een klein sprongetje na deze test, blij dat ik voor deze groep een tool kon ontwikkelen die hun workflow aanzienlijk zou verbeteren.
    4/ Design.
    5/ Development. Yann ging aan de slag met de ontwikkeling van de site. In sept 2020 gaat hij online.

Resultaat

• Niet-confessionele levensbeschouwing als concept sterker communiceren en uitdragen
• Eén gecentraliseerde plaats voor informatie en inspiratie over het vak Niet-Confessionele Zedenleer
• Sterke ondersteuning voor alle leerkrachten en toekomstige leerkrachten
• Verbinding en inspiratie binnen de community I love NC-Zedenleer

Netwerk tegen Armoede

Website

  • faciliteren-workshops
  • informatie-architectuur
  • kirby-cms
  • webdesign

Netwerk tegen Armoede

In de 59 verenigingen uit het Netwerk tegen Armoede, staan mensen die in armoede leven centraal. Zij nemen er op alle niveaus het woord. Hun meningen en ervaringen vormen de basis voor de dossiers waarmee het NTA naar de overheid, het brede middenveld, het bedrijfsleven en de publieke opinie trekt.

Uitdaging
Hoe kunnen we het beleid, het middenveld, bedrijven en individuen meer inzicht geven in armoede met als uiteindelijk doel armoede uit te bannen?

De opdracht
Naast een hedendaags en stijlvol ontwerp naar analogie met het logo en een goede balans tussen tekst en beeld zijn volgende zaken van belang voor onze nieuwe website: intuïtieve navigatie, duidelijk gestructureerde inhoud, een eenvoudig te gebruiken CMS, koppeling met CRM applicatie, gebruik van Stripe of Mollie voor giften, een responsive design, formulieren, koppeling met nieuwsbrief Mailchimp, integratie social media kanalen, integratie Google Maps en SEO vriendelijk.

Resultaat:www.netwerktegenarmoede.be
De website werd opgebouwd met een thematische visie. Ze helpt de bezoeker snel alle informatie te vinden over een bepaald thema. Elk thema toont zowel de verhalen, aanbevelingen, nieuws, dossiers, activiteiten en contactpersoon bij het NTA. Naast de thematische benadering gaven we de doelgroepen een duidelijke ingang via de pagina ‘Wat kan jij doen als…’.

Aanpak

Eerste stap: Inzicht
Wie zijn onze verschillende bezoekers? En waar hebben ze nood aan? Of anders gezegd, wat zijn hun (top)taken die ze zullen uitvoeren op de website? Om het antwoord te vinden op deze vragen, is de meest leerrijke manier het te vragen aan de gebruikers (users) zelf.

Ik tekende de workshop ‘Persona’s en User Stories’ uit en faciliteerde de bijeenkomst van de reflectiegroep uit het middenveld (met oa. www.netwerktegenarmoede.be, VOVCO,CSI FLANDERS

Tweede stap: een overzichtelijke weergave van alle informatie

Om tot een intuïtieve navigatie te komen combineer ik informatie uit de user workshops, reflectiegroep en de sitemap van de bestaande site die ik maak in Mindomo. Ik ontwerp clickable wireframes. Deze wireframes kunnen getest worden bij users zelf, waarna ze geoptimaliseerd worden.

Derde stap: design

Ik heb gekozen voor een design (typografie, kleurcombinaties, illustraties) dat zowel geschikt is om te inspireren als te informeren. Afhankelijk van de functie van de pagina zijn er meer beelden, minder tekst of net andersom. Algemeen zijn de tonen zacht, het design fris en vrij strak. De tekening van de man en de vrouw geven voor mij een accent die de menselijkheid van de organisatie net iets meer in beeld brengt.

Vierde stap: ontwikkeling. Gemakkelijk en dynamisch.

  • Het Kirby CMS heeft een heel ‘propere’ back-end, is heel snel en gebruiksvriendelijk.
  • De medewerkers van het NTA wensten een gemakkelijke en dynamische manier om tekst, filmpjes, geluidsfragmenten, beelden… toe te voegen op hun site. Hiervoor ontwikkelden we verschillende building blocks of paragraphs, dat zijn gestandaardiseerde blokken, die kunnen toegevoegd worden aan verschillende pagina’s.
  • De berichten op de homepage zijn dynamische views, die we automatisch ophalen uit ander pagina’s.
  • Het terugvinden van een vereniging kan door de filter op provincie. Wanneer een medewerker een vereniging toevoegt in het CRM programma verschijnt die automatisch op de website.
  • Betaling van giften is eenvoudig mogelijk gemaakt met Stripe.

Alles verloopt vlot met ASANA

Via onze projectmanagement tool Asana konden de werknemers van NTA het traject fase per fase volgen. Bovendien kregen ze rechten om zelf taken aan te maken en toe te wijzen. Daardoor konden we een overload aan e-mails vermijden en had iedereen constant overzicht over zijn taken en deadlines.

Rebranding Balance HR

Branding, UX design, webdesign

  • branding
  • ux-design
  • webdesign

Rebranding Balance HR

De vraag
Bouwen aan een nieuwe uitstraling, de merkpositionering van Balance HR op punt stellen, een functionele analyse van de website en een bijhorend design ontwerpen. Daar mocht ik voor tekenen. En dat deed ik maar al te graag. Met de missie ‘Better work for all’ kan het niet anders dat er match is tussen DearBrand en Balance HR.

Het antwoord
Ik start altijd met de basics. Waar staan jullie voor, wat maakt jullie bijzonder… Samenwerkend, vooruitstrevend, hartelijk en betrouwbaar omschrijven het brand character. Van hieruit transformeerde de nieuwe visuele identiteit naar een samenspel van contrasten. Zachte tinten zand en muntgroen tegenover fel turkoois groen en diepblauw. Uitgesproken typografie in combinatie met gemakkelijk leesbare corporate fonts. Naast de afgeronde vlakken zijn ook de handgetekende iconen terugkerende grafische elementen. Het is altijd de bedoeling geweest om het merk een heel toegankelijke en creatieve uitstraling te geven, onderscheidend van andere organisaties in human resources.

IDEA Consult

Branding, printdesign, webdesign

  • branding
  • webdesign

IDEA Consult

De vraag
Idea Consult is een Brussels consulting- en onderzoeksbureau. Experts actief in 6 domeinen waaronder competitiviteit en innovatie, regionale en stedelijke ontwikkeling en groene economie, helpen u vooruit met onafhankelijk, bruikbaar en wetenschappelijk onderbouwd advies. De branding van Idea Consult matchte niet langer met hun visie, ambities en expertises.

Het antwoord
We stelden de naam in vraag en ik organiseerde de workshop ‘een baseline, de visie van uw merk’ met het managementteam en later met alle werknemers. De nieuwe brand identity kreeg een krachtige frisse look gedomineerd door 3 driehoeken symbool voor de partners, IDEA experts en client organisations van de IDEA community.

Cokido

Project Management, naamcreatie, branding, webdesign

  • branding
  • webdesign

Cokido

De vraag
De Stuyverij lanceert een nieuw initiatief om meer balans te vinden tussen kwalitatieve vrije tijd en werk, tussen rust en uitdagingen. Het bijspelen start met een aantal bekenden uit de school, wijk, vereniging of met collega’s van het werk. Bijspelen, dat is buitenschoolse kinderopvang met beurtrollen organiseren samen met andere ouders, familie, buren en vrienden. “Bijspelen is een nieuw concept en we zijn ons bewust van de uitdaging om dit verhaal op een heldere manier over te brengen.”

Het antwoord
Het uitgebreide team van Cokido had al veel ideeën. Mijn rol was om alle informatie te kanaliseren, knopen door te hakken en taken te verdelen. Anderzijds hadden we nog wat werk aan de branding. Het startte met een brainstorm rond de naam en het uitwerken van het finaal logo en grafische elementen. Ik begeleidde het team van grafici, copywriters, ontwikkelaar… en zorgde voor de structuur van de website zodat het ook voor de bezoeker duidelijk werd.

TEAM: Els Verzele, Niels Kind, Pauline Delaere, Evelien Demeulenaere, Wouter Vanhoutte, Lieven Doise, Eefje Cottenier, Frank Verzele

“Els zette het team op het juiste spoor en bracht klaarheid en duidelijke keuzes over hoe we nu best verder gingen met ons merk. Cokido is een sociaal innovatieproject en net daarom waren wij overtuigd om Els, met haar betrokkenheid en vakkennis, erbij te halen. ”
Eefje Cottenier, sociaal ondernemer

Het Stuyfhuis Kortrijk

Branding, webdesign

  • branding
  • webdesign

Het Stuyfhuis Kortrijk

De vraag
Het Stuyfhuis Kortrijk staat voor een eerlijke, tolerante en betekenisvolle leefwereld vol-doening voor iedereen! Een broedplek voor jong en oud waar ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Het Stuyfhuis staat voor inspiratie, verbinding en versterking voor elkaar en het hele lokale netwerk. De uitdaging bestond erin dit concept te vatten in een creatieve, inspirerende branding en website. Bijkomend was de vraag om de toegankelijke en experimentele sfeer die je voelt in het Stuyfhuis ook te laten doorvoelen in de site.

Het antwoord
Het logo, van de hand van naam illustratrice, stuyft letterlijk. De combinatie van typografie, kleuren, kleine lijntekeningetjes en de gebreide footer zorgen voor de geheel unieke stijl van het Stuyfhuis. Het ademt creativiteit en laagdrempeligheid. Ik kreeg wel eens het compliment dat de website net zoals de ruimte is. Gezellig en inspirerend, je krijgt meteen zin om van alles te doen.

“Els kon heel snel en scherp bevatten wat ons verhaal is, wat we willen uitstralen. Ook in de complexe wereld van sociale innovatie, waar we een pioniersrol in nemen. Innovaties vragen veel uitleg, toch mits onze website werd dit overbodig. Nog steeds krijg ik commentaar dat de website heel erg aanspreekt en mooi is. Ik heb het gevoel, dat voor websites, deze website betrekkelijk tijdloos en generatieloos mag omschreven worden. ”
Eefje Cottenier, sociaal ondernemer

MiLa, kampen voor kids

Branding, webdesign, printdesign

  • branding
  • print
  • webdesign

MiLa, kampen voor kids

De vraag
Compagnie MiLa vzw organiseert kunstzinnige kampen op meer dan 25 locaties in Vlaanderen. Zingen, dansen, acteren, jongleren of musiceren, bij MiLa kan het allemaal. De fun spat er af en dat wou creatief directeur, Lonis Mouhoubi, ook zien in de communicatie.

Het antwoord
We maakten een stijl waar je instant blij van wordt. Het felle kleurgebruik met lichte kwinkslag naar het circus, de speelse icoontjes, illustraties van Koen Aelterman en foto’s van Lauranne Cleenwerck springen in het oog en geven je goesting om je helemaal uit te leven. De stijl zet MiLa op de kaart.

TEAM: Els Verzele, Koen Aelterman, Lauranne Cleenwerck

“Wij werken reeds enkele jaren samen met Els. Els werkt efficiënt, gericht en luistert naar wat wij als bedrijf graag willen. Daarnaast denkt Els ook graag actief met ons mee en slaagt ze erin om telkens met prachtige & doelgerichte ontwerpen en concepten voor de dag te komen. Wij waarderen haar eerlijke en persoonlijke aanpak ten zeerste!”
Lonis Mouhoubi, creatief directeur

ISEC, safety training

Merkstrategie, branding, webdesign

  • branding
  • merkstrategie
  • webdesign

ISEC, safety training

De vraag
ISEC wil haar positie verder verstevigen en de interne cultuur versterken. Een duidelijke merkstrategie en vernieuwde corporate identity speelt daarbij een sleutelrol.

Het antwoord
Ik organiseerde een aantal workshops waarin ik op zoek gingen naar de gedeelde waarden van het management en de werknemers. Door de 2 belangrijkste brand archetypes en het brand character in kaart te brengen, kwam er inzicht in de persoonlijkheid van het merk en het self-image van de doelgroep. De organisatiecultuur is prestatiegericht en vereist toewijding. De nieuwe huisstijl beantwoordt meer aan de dynamiek en focus die je voelt bij ISEC. Het brandbook dient als inspiratie en begeleiding voor het HR-team om de waarden verder te doen leven in de bedrijfscultuur.

www.isec-online.be

“ Els luisterde écht naar het management en het team tijdens de workshops merkstrategie. De merkbelofte vertaalde zich in een sterke visuele branding en website. Meer dan ooit staan de neuzen in dezelfde richting en zijn we trots op ons merk.” Dirk Schelkens, CEO ISEC

De Stuyverij

Branding en webdesign

  • branding
  • webdesign

De Stuyverij

De vraag
De Stuyverij schept bij bedrijven, sociale organisaties en overheden de omstandigheden die nodig zijn om intern ondernemerschap te stimuleren. Consultants en onderzoek experten faciliteren co-werklabs, co-creatiesessies en projecten. Daarnaast begeleiden ze ondernemers in een persoonlijk groeitraject. Hun doel? Meer balans creëren in het leven, in de organisaties waar we actief zijn en in de samenleving.

Voor ons is het belangrijk dat onze branding en website onze eigenheid en onze waarden uitstraalt. Meteen moet je aanvoelen wie wij zijn, wat onze stijl is en wat je van ons mag verwachten.

Het antwoord
De experten bij de Stuyverij hebben een eigen stijl en aanpak. We bleven voor hun nieuwe branding ver weg van de corporate sfeer. We gaven vorm aan een warme, toegankelijke experimentele stijl. Denk oker, zilver, zwartgroen en duifblauw in combinatie met speels handgetekende iconen van de hand van Tine Willemyns. De uitgesproken typografie accentueert de vastbeslotenheid waarmee ze elk project tot een goed einde willen brengen en zorgt voor de juiste balans in de vormgeving.

TEAM: Els Verzele, Tine Willemyns